Alkymi er betegnelsen for den indre proces, som forvandler mennesket fra et almindeligt menneske til et åndeligt menneske, der forenes med det guddommelige. I alkymien beskrives denne forvandling ved hjælp af begreber fra kemiens verden.
Når alle modsætninger i vort væsen er udviklet og helt udfoldet, står det rene feminine princip og det rene maskuline princip i vort væsen. Disse vil da blive forenet, hvilket illustreres gennem dette billede, hvor den Højestes ypperstepræst forener det feminine og det maskuline.
Dette billede illustrerer hvordan det feminine og det maskuline forenes i deres horisontale aspekt.
Men betragter vi menneskets konstitution vertikalt, repræsenterer det maskuline personligheden, jeg’et i verden, og det feminine repræsenterer den indre sjæl, vort åndelige jeg. Disse to forenes ved, at den rensede personligheds bevidsthed løftes op i den indre sjæl. Denne proces beskrives i Böhmes ’Den Paradisiske Have’. På billedet ses den forvandlede personlighed, der er forvandlet til et Kristusmenneske og nu er smeltet sammen med Maria-sjælen. Begge bor i den guddommelige stråleglans.
Gennem foreningen løftes bevidstheden op gennem midtersøjlen og forenes med den guddommelige visdom, Maria, og den guddommelige kærlighed, Kristus.
Det symboliseres gennem dette billede:
I Biblen findes fortællingen om ’Brylluppet i Kana’. Brylluppet foregår i Kana; Kana betyder et rør eller en tynd leddelt stav. Staven eller røret repræsenterer rygsøjlen, og de seks stenkar fyldt med vand repræsenterer de seks grundenergier, de 6 chakraer, som nu er fyldt og belivede med levende vand.
Maria repræsenterer den kosmiske Moderenergien og Jesus repræsenterer den kosmiske Faderenergien, og foreningen af dem forvandler det jordiske til det himmelske. Stoffet bliver til Ånd og kosmisk bevidsthed. Det feminine og det maskuline er smeltet sammen, og sammensmeltningen får slangeilden i rygsøjlen til at rejse sig op i det syvende plan, som er det guddommelige evighedsplan.
I visdomstraditionerne beskrives vejen til Det Alkyme Bryllup på forskellige måder. Teresa af Àvila beskriver vejen til denne forening som en rejse gennem 7 rum. I ’Det Alkyme Bryllup’ af Chr. Rosenkreutz beskrives vejen gennem 7 dage, og i Det Nye Alkyme Bryllup som en rejse op gennem 7 eksistensplaner. Faustina beretter om foreningen som en sammensmeltning med Jesus gennem hostien.