Hjertets Vej er den vej, som det almindelige menneske, der lever sit jordiske liv, og som begiver sig ud på en indre rejse for at søge efter svar på livets store spørgsmål: Hvor kommer jeg fra? Hvorfor er jeg her? Hvad er meningen med livet?
Denne rejse beskrives ofte som en vandring i ukendte egne, en pilgrimsvandring. Andre gange beskrives den som en trappe med tre trin, som man skal gennemleve for at udvikle sit indre væsen. Hvert af disse trin kan igen være delt op i flere.
Der er tre trin som det gud-søgende menneske skal udvikle i sit væsen for at komme frem til forening med det guddommelige lys; på billedet vist som tre trin, der fører op til stolen i øst, som er den trone, som mennesket indtager, når han er vandret fra vest til øst, hvor han modtager Lyset. Derefter vender han sig om og lader Lyset skinne igennem sig og sender det ud til gavn og glæde for søstre og brødre i menneskeheden og hele jorden. Stolen i øst ses i gamle helligdomme og i mysterie-loger .
Trin eller stadier i den menneskelige udvikling skal forstås som kvaliteter eller dyder, som mennesket skal lære at mestre, og som tilstande mennesket skal gennemleve og erfare for at udvikle sit indre gud-ligheds-billede. Udviklingstrinene følger nok efter hinanden, men de udvikles også samtidig, især de to første trin, hvor første trin er det sted, hvor den store kamp står mellem det falske jeg, personligheden, og det sande jeg, som er den guddommelige sjæl.
På første trin skal et menneske rense ud i personlighedens måde at tænke, føle og handle på, og samtidig søge kundskaber om alt det jordiske, himmelske og forbindelsen mellem dem. Andet trin er søgen efter en indre virkelighed gennem meditation og bøn. Mennesket skal rette hele sin opmærksomhed mod det guddommelige, og efterhånden som denne fokusering bliver mere og mere stabilt, vil der på et tidspunkt komme lys-glimt ind fra en højere åndelig dimension, og det er det, der forstås ved Illumination eller på dansk: Oplysning (som ikke er mental, men åndelig). Tredje trin er foreningen med det guddommelige.
Hjertets Vej symboliseres også ved tre søjler, som hver især og sammen skal udvikles og udfoldes.
Den venstre søjle er også søjlen for Kundskab, Prudentia. Den søgende tilegner sig kundskaber om livet, livet på jorden og i himlen; der læses, studeres filosofi, visdomslære, teosoffer, religiøse tænkere, mystikere osv. Og der filosoferes og mediteres. Herigennem kan man tilegne sig indsigt og viden fra forskellig traditioners måder at forstå mennesket og det guddommelige og relationen mellem dem.
Den højre søjle er søjlen for Barmhjertighed, Caritas. Den søgende stræber efter og hengiver sig til højere idealer og tilegner sig indsigt gennem åndelig læsning, meditation, bøn og kontemplation og bestræber at åbne sit sind og hjerte for oplysning indefra. Denne indsigt kan på sigt forvandles til visdom, dersom redskabet, personligheden, er tømt for sit eget og skelneevnen er udviklet.
Søjlen i midten kaldes også Retfærdighedens søjle, Justitia. For at vandre på denne sti skal man både have tilegnet sig og integreret kundskaber og barmhjertighed og visdom i sit væsen; denne vej er også handlingens vej og kaldes tjenestevejen, fordi dette menneske er kendetegnet ved at arbejde for og tjene et højere formål, der er til gavn for hele menneskeheden. Det er det menneske, der har tømt sig for egoistiske tilbøjeligheder i sin personlighed, integreret sin personlighed, og som nu stiller sit væsen til rådighed for sjælens tjenestearbejde. Desuden er han kendetegnet ved at have kontakt til sjælen, som nu styrer personligheden.
Midtervejen er Hjertets Vej. Den søgende skal både tilegne kundskaber ved at studere og filosofere over de store filosoffer og vismænd, og de skal også hele tiden trænes i meditation og fordybe sig i den indre bøn. Så det er både ydre mentale studier og indre åndelige studier. Begge dele er lige vigtige, og de erfaringer og forståelser, som de får gennem deres arbejde, skal så afprøves igennem deres daglige liv, og det er her tjenesten kommer ind. Kun ved at finde ud af om teorier og indre forståelser fungerer i praksis, kan den søgende udvikle sig til et autentisk og helt menneske.
I den kristne symbolik findes den kvindelige søjle, kvindesiden i nord, og den mandlige søjle, mandesiden i syd. Midtergangen svarer til syntesens søjle og fører mennesket fra vest, døden og mørket, og til øst som er lyset og livet; den kaldes tjenestevejen, Kristus-vejen og korsets vej, hvilket indikerer, at vi giver afkald på vort eget og går i Jesu Kristi fodspor og tjener den Allerhøjeste. I denne kirke i Krakow - her forstørret ind - viser vinduerne i øst Jesus, der peger på sit flammende hjerte og til modsatte side står Maria og viser sit rene hjerte: de to søjler som vi skal udvikle i vort indre væsen. Maria - Jesus symbolikken, det feminine - maskuline findes i utallige variationer i de kristne helligdomme, i mysterieloger mm.