Et menneske består af ånd, sjæl og legeme. Ånden i mennesket er den guddomsgnist, som Logos i tidernes morgen udsendte. Denne gnist er til stede i hver af os; den ligger gemt i vort indre, og vi er alle mere eller mindre ubevidste om dette. Denne gnist har sendt en udsending, sjælen, ned i de tungere vibrerende eksistenslag; i teosofien betegnes sjælen også som kausallegemet. Sjælen har til opgave at indsamle erfaringer og udvikle bevidsthed i endnu tungere lag. Derfor udsender sjælen med mellemrum et legeme endnu dybere ned i stoffet; det er personligheden, det kødlige menneske, der lever sit jordiske liv, hvor det indhøster erfaringer og samtidig er med til at øge bevidstheden i disse lag.
Når en inkarnation er slut, trækker sjælen sin livstråd tilbage og samler essensen af sine erfaringer og bevarer dem i sig. De kvalifikationer og kompetencer kan sjælen så at sige trække på i kommende inkarnationer.
Det kødlige menneske, personligheden, bliver da et redskab for sjælen. De fleste af os lever vort liv i det fysiske og uden kontakt med vor sjæl. Derfor har vi ofte ringe begreb om, hvad vi skal her på jorden, og vi forsøger da at få det bedste ud af livet ved tilgodese vore fysiske og følelsesmæssige behov og begær.
I Hildegards vision iagttages det indre lys i mennesket og forbindelsen til det guddommelige Lys.
Først når vi ændrer vores fokus fra det ydre menneske til det indre menneske, begynder vi at kunne ane en forbindelse med noget inde i os, sjælen.
Analogien i den kristne terminologi kan man finde i symbolikken med Maria, Kristus og Jesus-barnet. Her betegner Kristus den guddommelige gnist i os, ånden i mennesket, som er skjult.
Maria kan forstås som vores sjæl. Hun er ren og skær, idet hun har befri sig fra personlighedens lavere tilbøjeligheder. Hun har stillet sig til rådighed for ånden og føder Kristus i sig. Kun ved at overgive sig til at tjene ånden, er et menneske i stand til at føde Kristus i sig, og det betyder, at mennesket bliver et redskab for Gud, og dermed kan hun hjælpe Gud med at helliggøre og udvikle menneskeheden og jordens riger.
Som symbol for sjælen skaber Maria forbindelsen nedad i stoffet; hun føder et jordisk barn, der kan vandre på jorden og gøre Guds vilje. Dermed viser hun vejen for alle mennesker. Som det jordiske menneske, personligheden føder et jordisk menneske, og som den åndelige sjæl føder hun et gude-menneske, Kristus. Ved at følge Marias ideal kan enhver føde og udfolde Kristus og blive et lys i verden.
Maria som sjæl er således forbindelsen mellem det fysiske og det åndelige. Hun er således porten til himlen; ved at gå gennem hende, kan vi få forbindelse ind i de åndelige verdener.
Ifølge den esoteriske psykologi bor sjælen i et årsagslegeme, der befinder sig hinsides personlighedens verden. Dette legeme har en 12-bladet lotus-form med 3 kundskabsblade, 3 kærligheds-visdomsblade, og 3 offerblade eller viljesblade. Alle bladene folder sig ud efterhånden som vore erfaringer fra personlighedens liv bliver indsamlet og omdannet til dyder eller karakteregenskaber. Egenskaberne lagres og vil på et tidspunkt gøre mennesket fuldkomment.
Sjælens opgave er at være redskab for den højere jeg-bevidsthed, og den er redskab for abstrakte tanker og ideer. Desuden er den sæde for den transpersonlige vilje.
Endelig fungerer sjælen som et selvstændigt bevidsthedslegeme, dvs. at sjælen lever sit eget liv på sit eget plan og kan her modtage indtryk.
I nogle traditioner er lotussen symbol for sjælen, mens rosen er symbolet i andre. I den kristne tradition er Maria et højt skattet symbol for sjælen.
Sjælskontakt fremmes gennem:
• Renselse og integration af personlighedens legemer. Dette er en forudsætning for sjælskontakt; kun meditation skaber selve kanalen til sjælen.
• Åndelige studier. Gennem studier af åndelige og esoteriske emner: filosofi, teosofi, hellige skrifter, mystikeres skrifter, skrifter om den evige visdomslære – derigennem skabes grundlag for forståelse af sjælens og åndens verden. Kun meditation skaber selve kanalen til sjælen.
• Koncentration - bøn – meditation.
Læs mere i følgende bøger: