Universet består af tre principper, ifølge den tyske mystiker Jakob Böhme.
Det første er det højeste princip i universet: ånd.
Det andet er det laveste i universet: stoffet eller materien.
Og midt imellem – både i den åndelige del og i den jordiske del befinder mennesket sig.
Mennesket som er både jordisk og åndelig.
Relationen mellem det åndelige og det jordiske skaber det tredje princip: mennesket, bevidstheden eller sønnen. Böhme udtrykker det således: Gud skabte det ydre menneske ud af den ydre verden og pustede den indre åndelige verden ind i ham, så han blev til en sjæl og et forstandigt liv.
Hos Hildegard af Bingen finder vi en lignende tre-deling
De samme principper finder man i den jødiske kabbala-tradition, hvor menneskets indre struktur beskrives ved hjælp af Livstræet, som består af 10 sefiroth, som igen udgør 3 triangler.
Den øverste triangel betegner den guddommelige verden og består af sefirotherne: Kether, Chokmah og Binah.
Den mellemste betegner den sjælelig verden, som også betegnes som den åndelige i kabbalaen. Denne triangel består af Chesed, Geburah og Tiephareth. Tiephareth er sjælens sefira, det sted, hvor mennesket først kan få kontakt til den åndelige verden, og hele triangel er det højere selv.
Den nederste triangel beskriver personlighedens verden, som består af Netzah, Hod og Yesod. Man kan sige, at denne triangel er alt det usynlige i personlighedens liv: følelse, tanke og handling.
Den enkeltstående sefira, Malkut, betegner det jordiske liv, det er her menneskets det indre liv skal manifesteres i det ydre fysiske liv.
Hele Livstræet bindes sammen af stier, der også kaldes bevidsthedsstier. Når mennesket anvender Livstræet som redskab til sit indre åndelige udviklingsarbejde, da handler det om at få alle stierne udviklet og til at blive levende.
Ifølge teosofien består universet ligeledes af 3 niveauer: Det guddommelige, det højere selv og personligheden.
Læs mere i følgende bøger: